کیوساکی

درباره راز ثروت

کیوساکی

درباره راز ثروت

درس یازدهم مبانی اقتصاد - تابع عرضه

در مثال آب و الماس دیدیم که عرضه کم یک کالا می تواند موجب افزایش قیمت آن شود. بگذارید سوالی بپرسیم:

آیا هر کالایی که به تعداد زیاد عرضه نشود، گران قیمت خواهد بود؟ لباس یا کفش مستعمل یک چهره مشهور با قیمت بالایی فروخته می شود. آیا لباس یا کفش مستعمل من و شما هم با اینکه به تعداد کم عرضه می شود (احتمالا حتی از لباس و کفش مستعمل یک چهره مشهور هم عرضه کمتری داشته باشد، چرا که ما پول کمتری برای خرید لباس و کفش نو داریم بنابراین از مستعملش هم کمتر خواهیم داشت) در بازار با قیمتی بالا فروخته می شود؟ واضح است که خیر.

دلیلش چیست؟ دلیلش آن است که برای کفش مستعمل من و شما تقاضایی وجود ندارد.

 

ادامه مطلب ...

درس دهم مبانی اقتصاد - عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا دو واژه ای هستند که اقتصاددانان بسیار به کار می برند. عرضه و تقاضا دو نیرویی هستند که اقتصاد را می رانند و بازار را شکل می دهند.

 

بازار چیست؟

بازار مجموعه ای از خریداران و فروشندگان یک کالا یا خدمت را می گویند. در بازار خریداران میزان تقاضا (Demand) و فروشندگان میزان عرضه (Supply) را معین می کنند. بازار می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. گاهی این بازار بسیار سامان داده شده است و گاه کمتر.

 

ادامه مطلب ...

درس نهم مبانی اقتصاد - مزیت مطلق (Absolute Advantage)

قبل از پرداختن به مفهوم مزیت نسبی لازم است نگاهی به مفهوم مزیت مطلق داشته باشیم. مزیت مطلق به معنی داشتن توانایی تولید یک کالا با استفاده از منابع کمتر نسبت به یک تولید کننده دیگر است. به زبان دیگر مزیت مطلق به توانایی یک تولیدکننده در تولید مقدار بیشتر یک محصول یا خدمات نسبت به سایر رقبا با مقدار یکسان منابع اشاره دارد. باز به زبان دیگر مزیت مطلق به معنای بالاتر بودن میزان بهره وری یک تولیدکننده نسبت به تولیدکننده دیگری در تولید یک کالا است.

  

ادامه مطلب ...

درس هشتم مبانی اقتصاد - مزیت مطلق و نسبی

گفتیم که در تجارت هر دو طرف سود می کنند. این احتمالا با آنچه ما معمولا درباره تجارت می شنویم مغایر است. نگاه غالب درباره تجارت این است که در هر معامله یک طرف به زیان طرف دیگر سود می کند. این نگاه بالکل غلط است! چرا که اگر افراد گمان ببرند زیان می کنند، هرگز وارد معامله نمی شوند. ممکن است در برخی موارد یک معامله با زیان یکی از طرفین معامله همراه باشد، اما در بیشتر مواقع هر دو طرف از معامله سود می برند.

چرا افراد برای تهیه کالا و خدمات به دیگران رجوع می کنند و با آنها معامله می کنند؟ بگذارید با یک مثال روشن و مشخص توضیح بدهیم که چگونه دو سوی یک معامله از معامله سود می برند.

  ادامه مطلب ...

درس هفتم مبانی اقتصاد - شیب خط و مشتق

در ریاضیات (اِنگارِش)، شیب خط، میزان انحنا یا نرخ انحنای یک خط را مشخص می‏ کند. اگر دو نقطه از یک خط را داشته باشیم، (x1,y1) و (x2,y2)، می‏ توان شیب یک خط را به این شکل حساب کرد:

  ادامه مطلب ...